Strona główna Porady

Tutaj jesteś

Jak sprawdzić, czy oszukano mnie w Internecie? Oto wszystko, na co musisz uważać!

Porady
czy oszukano mnie w Internecie

W dobie powszechnego dostępu do sieci coraz częściej spotykamy się z sytuacjami, w których nieuczciwe osoby próbują wykorzystać naszą nieuwagę. „Oszukano mnie”; to zdanie, które niestety pada coraz częściej, zarówno w kontekście zakupów online, jak i kontaktów z fałszywymi brokerami czy „zaufanymi” sprzedawcami. Jak sprawdzić, czy faktycznie padłeś ofiarą oszustwa internetowego i co zrobić, gdy masz powody do niepokoju? Oto praktyczny poradnik dla każdego, kto chce działać szybko i skutecznie.

Czego nie robić, gdy myślisz: „Oszukano mnie”

Pierwszym odruchem po odkryciu podejrzanej sytuacji bywa panika. To najgorszy doradca. Nie usuwaj wiadomości, potwierdzeń przelewów czy korespondencji mailowej; mogą stanowić dowód, jeśli zechcesz zgłosić oszustwo internetowe. Nie wchodź też ponownie w kontakt z domniemanym sprawcą, szczególnie jeśli chodzi o oszustwo finansowe, próby negocjacji często kończą się jeszcze większymi stratami. Zachowaj spokój i zacznij zbierać dowody.

Jak sprawdzić, czy faktycznie padłeś ofiarą oszustwa?

Najpierw przeanalizuj całą komunikację z potencjalnym oszustem. Sprawdź dane nadawcy wiadomości, czyli adres e-mail, numer telefonu, numer konta bankowego. Wiele instytucji udostępnia publiczne bazy, w których można zweryfikować, czy dany rachunek nie figuruje jako konto wykorzystywane do przestępstw. Jeżeli podejrzewasz działania oszusta internetowego, sprawdź, czy Twoje dane nie pojawiły się na listach ostrzeżeń KNF lub w bazach zgłoszeń policji.

Jeżeli oszustwo dotyczyło inwestycji, np. w kryptowaluty czy rynki finansowe, warto skorzystać z profesjonalnej pomocy. Na przykład https://nexus-group.pl/oszukal_mnie_broker/ to miejsce, gdzie możesz dowiedzieć się, jak odzyskać pieniądze po kontakcie z nieuczciwym brokerem, szczególnie ważne w przypadku cyberoszustwa, w którym każdy dzień zwłoki może zmniejszać szansę na odzyskanie środków.

Gdzie zgłaszać oszustwa – skuteczne kanały pomocy

Jeśli po weryfikacji masz pewność, że doszło do oszustwa na paczkę, oszustwa na bank czy innego rodzaju przestępstwa, nie zwlekaj. Możesz zgłosić oszustwo internetowe na najbliższym komisariacie policji lub za pośrednictwem platformy gov.pl, która umożliwia zgłoszenia online. W przypadku oszustwa finansowego skontaktuj się ze swoim bankiem; często mogą oni zablokować przelew lub pomóc w odzyskaniu pieniędzy.

Warto również zgłosić sprawę do UOKiK, gdy podejrzewasz, że oszustwo ma charakter konsumencki, np. nieotrzymany towar ze sklepu internetowego.

Artykuł sponsorowany

Redakcja szukamlapka.pl

Jesteśmy pasjonatami nauki i nowych technologii. Dzielimy się wiedzą dotyczącą komputerów, systemów, Internetu i innych tematów, którymi zajmujemy się zarówno w pracy jak i po niej. Sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy!

Może Cię również zainteresować

Potrzebujesz więcej informacji?